Khamis, 1 Januari 2009

Sedar Diri bah Jo


Alhamdulillah, Allahumma solli ala Saidina Muhammad wa alihi wa ashabihi ajmai'n.

Alhamdulillah, dengan izin-Nya perancangan dua hari lepas untuk UA dan adik-adik seperjuangan ALAM untuk bermain futsal di padang futsal Vista telah terlaksana pagi tadi. Bermain sejam setengah bermula pukul 9 pagi hingga 10.30 pagi tadi agak penat gak, tapi la ba'sa demi menyahut pepatah "Akal yang cerdas pada badan yang sihat".

Selepas bermain, semasa tengah berehat kami didatangi oleh seorang pakcik, pada awalnya pakcik tu sembang ngan adik-adik, pastu terdetik di hati UA nak gak join, lalu UA bangkit menuju ke arah mereka. Apa yang menariknya, pakcik ni seorang yang peramah dan berilmu. Apa lagi UA mengambil peluang tersebut untuk mengajukan beberapa soalan tentang kehidupan kat pakcik tu.

Pakcik ni namanya Haji Muhammad Noh. Asal Negeri Sembilan, mempunyai anak seramai 7 orang, 6 lelaki dan seorang perempuan (anak bongsu). 'Mantan' tentera (nak guna bekas tak elok pula kan), bernikah masa usia 22 tahun dan isterinya ketika tu 18 tahun. Pernikahan mereka berlansung pada tahun 1957, dah 51 tahun dah masih mampu mengekalkan kasih sayang dan rumahtangganya. Anak-anak Pakcik ni semua dah berumahtangga dan cucu beliau semuanya ada 18 orang. Diulang sekali lagi cucu beliau 18 orang, bukan anak tapi cucu k. banyak tu kawan !!!

Sebelum UA pergi jauh, tujuan penulisan UA kali ni lebih kepada mengajak diri UA dan sahabat-sahabat sekalian berfikir tentang perancangan dan persiapan yang PATUT, PENTING, WAJAR, UTAMA, RELEVAN, SESUAI dan WAJIB kita ada sebelum mendirikan Rumah samada ada tangga atau takde. Bukan apa, realitinya dan tak yeh berlapik-lapiklah ramai adik-adik dan kawan-kawan yang 'melibatkan' diri dengan dunia 'cinta kampus ni'. Ada yang berjaya dan ada yang retorik semata-mata, buang masa dan wang je. Bagi yang berjaya mereka ada matlamat yang jelas, sentiasa berpijak di bumi yang nyata, sedar diri dan "UTAMA TETAP UTAMA". UA tahu dan sedar dalam hal ini wujud pro dan kontranya. Apapun kita semua berhak bersuara.

Jadi, UA pun tak nak diri UA termasuk dalam golongan yang lalai mengingati Tuhan. Secara ringkasnya berikut adalah apa yang UA telah dapat daripada sembang-sembang, pandangan dan lontaran idea pakcik Haji Muhammad Noh pagi tadi ;

  1. Hubungan dengan ALLAH SWT perlu di utamakan.
  2. Sabar atas ujian dan bersyukur atas nikmat-Nya.
  3. Tuntut ilmu banyak-banyak, jangan malas !!!!!
  4. Ilmu Wajib diamal demi kejayaan hidup.
  5. 'La budda' ekonomi kena kukuh.
  6. Bertolak ansur.
  7. Sebagai lelaki kena menjadi pemimpin (dengan erti kata yang sebenar).
  8. Lelaki dan perempuan banyak perbezaan. Jadi, perlu banyak perbincangan duduk semeja ke, sekerusi ke atau selantai.
  9. Kuatkn diri dengan sentiasa berfikiran positif dan YAKIN bahawa rezeki dah ditentukan Tuhan, dengan syarat ada IKHTIAR dan USAHA = TAWAKKAL kepada-Nya.
Semoga perkongsian pengalaman UA pagi tadi dapat memberikan sesuatu yang bermanfaat kepada adik-adik sekalian. Tiada masa dah nak buang masa, rebutlah peluang yang ada ni sebaik mungkin ;
  • MUDA sebelum TUA
  • LAPANG sebelum SEMPIT
  • SIHAT sebelum SAKIT
  • KAYA sebelum MISKIN
  • HIDUP sebelum MATI
Jangan dah Beras jadi bubur baru menyesal. Tanya diri kita, wajarkah kekuatan jasadiyahku, ruhiyyahku, minda, semangat, keyakinan, rasa pantang dicabarku dan rasa ingin tahuku yang kuat ini, Aku arahkan kepada keGAGALan dan keLEMAHan ????? Buka minda, kenalilah potensi diri.....

Tiada ulasan:

Bacalah Doa ini untuk Saudara kita di Palestin & Dunia

Pengalaman Kepimpinan



2002-2005

Madrasah Al-Irsyadiah, Pondok Marakau Ranau Sabah (MAIM)

Ketua Pelajar
Ketua Asrama
Ketua Ibadah

2005
Markaz At-Ta'lim wat Tarbiah, Pondok Bandar Hilir Sik, Kedah

Lajnah Mutholaah

2006-2011
Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS)

Pengerusi Lajnah Dakwah Jabatan Dakwah
Pengerusi Persatuan Mahasiswa Bahasa Arab, Jabatan Bahasa Arab
Presiden Persatuan Mahasiswa Islam Borneo (PERMIB)
Presiden Al-Azhar Members, Masjid Al-Azhar (ALAM)
Setiausaha Agung Al-Azhar Members, Masjid Al-Azhar
Ketua Biro Pembangunan Insah Taa'ruf
Ketua Biro Disiplin Taa'ruf
Naqib Usrah Jabatan Pembangunan Mahasiswa
Exco Akademik PERMIB
Exco Persatuan Mahasiswa Fakulti Pengajian peradaban Islam (PMFPPI)



Terdapat ralat dalam alat ini

Sahabat Blog