Isnin, 2 Mei 2011

Hikmah Kembara Sebulan UA

Alhamdulillah wa Syukrulillah, bersyukur kepada-MU ya Allah atas segala anugerah, nikmat dan rezeki yang telah Engkau berikan kepadaku selama ini. Berkuntum-kuntum Selawat serta Salam UA panjatkan ke atas Nabi junjungan Muhammad saw, keluarga baginda dan para sahabat Baginda yang Agung lagi Mulia.

Semalam berakhir pengembaraan UA di Markaz At-Ta'lim Wat Tarbiah, Pondok Bandar Hilir, Sik, Kedah Darul Aman, Pengembaraan Mengenal diri dan Pencipta, terlalu banyak kenangan terindah yang berlaku sepanjang sebulan UA di sana. Dikesempatan ini, sekali lagi UA mengucapkan berbanyak-banyak terima Kasih kepada seluruh warga Pondok yang menerima UA seadanya khususnya Mudir, Tuan Guru Ustaz Ismail bin Haji Mahmud dan keluarga. Tarbiyah, Motivasi dan Dorongan yang Ustaz Ismail berikan sangat menyentuh hati dan memberi kesan mendalam. Alhamdulillah.


Seawal pukul 4.30 Subuh, dengan Izin-NYA UA bangkit dan bersiap untuk bermunajat dan Solat Subuh kepada-NYA, pukul 5.00 subuh UA mula gerak subuh adik-adik Muslimin bersama beberapa orang pelajar yang pada UA Tarbiyah mereka hebat antaranya Adik Abdul Halim. Sebelum Azan berkumandang majoriti pelajar lelaki sejumlah 100 lebih orang berkumpul di surau Pondok, solat sunat 2 rakaat. Kemudian Solat Subuh secara berjemaah, Wirid, Doa dan Selawat. Selepas itu, kelas Pagi akan bermula mengikut peringkat dan Guru masing-masing.

Pukul 8.30 para pelajar dikehendaki berkumpul d surau untuk menunaikan solat sunat Dhuha secara berjemaah, sebelum memasuki kelas Formal pada pukul 9.00 pagi. Waktu ini jugaperhimpunan pelajar biasanya akan dilakukan, kemudian disususli dengan alunan zikir Asmaul-Husna. Tepat pukul 9.00 pagi kelas pun bermula dan para pelajar memasuki kelas masing-masing, bermula dari I'dadi sehinggalah 4 Thanawi. Kelas selesai pukul 1.30 tengah hari. Yang menariknya di sini penekanan Solat 5 waktu secara berjemaah dan Pengajian yang Konsisten sangat menarik perhatian UA. Indahnya kehidupan Pondok, soal rezeki dan makan minum. Jangan dirisaukan pengalaman hidup Tuan Mudir bersama ustaz2 lain, mereka mengakui rezeki warga Pondok sentiasa mengalir (ada) seperti air sungai yang mengalir. Subhanallah.

Demikianlah antara aktiviti harian Pondok yang UA sempat kongsikan di sini, sukar untuk UA nyatakan apa yang UA telah dapat sepanjang bercuti sebulan di sana. Indahnya hidup bersama ALLAH SWT, UA mentarbiyah diri sendiri dan mengajak adik-adik yang lain. Ya Allah, janganlah Engkau tarik nikmat, kesedaran dan Hidayah-MU setelah Engkau memberikannya kepada kami semua, pimpinlah kehidupan kami sehingga nafas terakhir kami.

Bersambung.....

Bacalah Doa ini untuk Saudara kita di Palestin & Dunia

Pengalaman Kepimpinan



2002-2005

Madrasah Al-Irsyadiah, Pondok Marakau Ranau Sabah (MAIM)

Ketua Pelajar
Ketua Asrama
Ketua Ibadah

2005
Markaz At-Ta'lim wat Tarbiah, Pondok Bandar Hilir Sik, Kedah

Lajnah Mutholaah

2006-2011
Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS)

Pengerusi Lajnah Dakwah Jabatan Dakwah
Pengerusi Persatuan Mahasiswa Bahasa Arab, Jabatan Bahasa Arab
Presiden Persatuan Mahasiswa Islam Borneo (PERMIB)
Presiden Al-Azhar Members, Masjid Al-Azhar (ALAM)
Setiausaha Agung Al-Azhar Members, Masjid Al-Azhar
Ketua Biro Pembangunan Insah Taa'ruf
Ketua Biro Disiplin Taa'ruf
Naqib Usrah Jabatan Pembangunan Mahasiswa
Exco Akademik PERMIB
Exco Persatuan Mahasiswa Fakulti Pengajian peradaban Islam (PMFPPI)



Sahabat Blog