Rabu, 11 Mei 2011

Pada Suatu Hari :-)

Alhamdulillah hidup lagi aku rupanya, bersyukur pada-MU ya Allah. Sebelum keluar rumah ni, tetiba terpanggil pula untuk meluah sesuatu perkara kat blog ni. Takde apapun cuma berkaitan sifat faham memahami antara satu sama lain ja. Ceritanya 07hb Mei baru-baru ni UA menerima jemputan ceramah di satu tempat untuk 12hb Mei, seperti biasa UA akan kosongkan jadual pada hari tersebut, dan pada 13hb -15hb Mei ni UA akan bertolak ke Sarawak dan Sabah atas urusan kerja GAMIS. Setelah mendapat tahu program GAMIS tersebut pasti, maka malam 08hb Mei UA beli tiket Kapal Terbang untuk program tersebut. Asalnya UA nak bertolak 12hb untuk melakukan persediaan yang rapi dan baik untuk program keesokan harinya. Namun, memikirkan program jemputan ceramah pada 12hb tadi maka UA beli tiket untuk penerbangan 13hb pagi yang hakikatnya UA dah lewat untuk program di Sarawak. Maklumlah walaupun Sarawak negeri jiran kepada Sabah, tapi UA Insyaallah buat pertama kalinya akan ke sana pada 12hb ni. Biiznillah Taa'la.

10hb Mei, menerima panggilan daripada pihak penganjur yang menyatakan jemputan dibatalkan atas sebab yang tidak Wadih dan yang paling menguji kesabarn UA wakil pihak penganjur yang menghubungi UA tu gelak masa UA bertanya sebab pembatalan, kenal gak. Antara ukhwah sebagai kawan dan Profesionalisme. Sejak awal lagi UA dah buat persediaan yang sewajarnya dan berazam melakukan yang terbaik, dan sebagai individu muslim memang selayaknya setiap apa yang kita lakukan kena yang paling terbaik. Takpe, UA seperti biasa menenangkan diri, sabar dan kritis. Pada UA tatkala kita berhadapan dengan sebarang dugaan hidup kita kena depani dengan Tenang, Sabar dan Kritis Insyaallah Allah akan bersama kita.

Mungkin akan ada orang berpandangan itu adalah taqdir yang telah ditentukan Allah, ya betul UA akur dan yakin dengan kenyataan tersebut. Cuma sebagai manusia biasa UA berpandangan kaedah pemakluman perlu lebih berhikmah dan profesional bukan dengan gelak tawa. Demi cita-cita murni UA untuk menjadi Pendakwah Profesional mungkin inilah antara mehnah tribulasi yang UA sering dan akan tempuhi sepanjang menjelajahi jalan cita-cita UA yang murni itu. UA yakin Penceramah-penceramah hebat yang ada diluar sana seperti Sifu al-Fadhil Ustaz Haji Mohd Farid Ravi Abdullah sudah biasa dan hangus dengan kes-kes sebegini, yang kini mereka sudah lali dengannya. Semoga UA akan mendapat kekuatan seperti mereka nanti.

Dalam tulisan ini, tidak sekelumit atau setitik pun rasa kecil hati apatah lagi dendam atas apa yang telah berlaku, cumanya soal SIKAP, sikap pihak-pihak yang berkaitan yang pada UA tidak Profesional dalam pengurusan mereka. Mungkin mereka berfikiran mereka sibuk sehingga terlepas pandang banyak perkara, mereka juga perlu ingat UA sedang berusaha menjadi manusia sibuk dengan kerja-kerja ISLAM. Mereka ingin mendominasi masa, UA pun begitu juga.

Pesanan kepada pihak-pihak yang berkaitan, Jom kita belajar bersikap Empati kepada orang lain demi persaudaraan Islam yang Kekal dan Tebal. Sikap Profesional dalam gerak kerja akan melahirkan kemanisan sesuatu perjuangan, begitu jugalah sebaliknya.

"Senyumlah dari Hati duniamu berseri" :-)

2 ulasan:

nazzaman berkata...

salam.. huyoo~~ jadual pack yeh?

nur syieha berkata...

Senyum seindah suria
Yang membawa cahya
Senyumlah dari hati
Duniamu berseri

Senyum umpama titian
Dalam kehidupan
Kau tersenyum ku tersenyum
Kemesraan menguntum

Senyum... kepada semua
Senyumanmu amatlah berharga
Senyum... membahagiakan
Dengan senyuman terjalinlah
Ikatan...

Bacalah Doa ini untuk Saudara kita di Palestin & Dunia

Pengalaman Kepimpinan



2002-2005

Madrasah Al-Irsyadiah, Pondok Marakau Ranau Sabah (MAIM)

Ketua Pelajar
Ketua Asrama
Ketua Ibadah

2005
Markaz At-Ta'lim wat Tarbiah, Pondok Bandar Hilir Sik, Kedah

Lajnah Mutholaah

2006-2011
Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS)

Pengerusi Lajnah Dakwah Jabatan Dakwah
Pengerusi Persatuan Mahasiswa Bahasa Arab, Jabatan Bahasa Arab
Presiden Persatuan Mahasiswa Islam Borneo (PERMIB)
Presiden Al-Azhar Members, Masjid Al-Azhar (ALAM)
Setiausaha Agung Al-Azhar Members, Masjid Al-Azhar
Ketua Biro Pembangunan Insah Taa'ruf
Ketua Biro Disiplin Taa'ruf
Naqib Usrah Jabatan Pembangunan Mahasiswa
Exco Akademik PERMIB
Exco Persatuan Mahasiswa Fakulti Pengajian peradaban Islam (PMFPPI)



Terdapat ralat dalam alat ini

Sahabat Blog