Isnin, 9 Mei 2011

Rindu UA = Pondok Bandar Hilir

Alhamdulillah, segala jenis pujian hanya untuk Allah swt, selawat serta salam ke atas Nabi Muhammad saw, keluarga dan para sahabat Baginda yang Mulia. Kesejahteraan kepada seluruh pejuang Islam yang tidak pernah mengenal erti penat, bosan dan putus asa dalam memperjuangkan kemuliaan dan kedaulatan agama Islam agar Islam memimpin Dunia.

Masa berlalu begitu pantas, yang terdekat ialah buka semester baru KUIS tempat UA menuntut ilmu, lembah ilmu yang UA sangat cintai. Pertama kali kaki memijak buminya pada 12/06/2006, hari Isnin, pada hari tu secara rasminya UA menjadi salah seorang warga KUIS sehingga kini. Hampir 6 tahun dan 11 semester UA di bumi KUIS, barang tentu begitu banyak pengalaman pahit manis yang telah dilalui. Apapun, KUIS tempatku bersepak terajang dalam Politik Kampus.

Sebelum UA melanjutkan pengajian ke KUIS, UA sempat melanjutkan pengajian di Markaz At-Ta'lim wat Tarbiah, Pondok Bandar Hilir Sik kedah Darul Aman, dan pada 03 April sehingga 01 Mei yang lepas UA telah menghabiskan masa bercuti sebulan di sana untuk berkhidmat dan berbakti kepadanya. Sepanjang duduk kat sana pelbagai aktiviti yang UA telah laksanakan setelah mendapat restu dan keizinan orang no. 1 Pondok yang Berbahagia Tuan Guru Ustaz Ismail Haji Mahmud, Mudir Pondok Bandar Hilir.

Antara aktiviti yang UA telah lakukan ialah dengan mengadakan Usrah dengan 25 orang pelajar pondok dikalangan lelaki yang mereka ini dikategorikan sebagai pelajar yang 'Nakal' yang pada UA mereka adalah Istimewa, hampir setiap malam UA mengadakan kelas malam bersama mereka, yang mana kelas tersebut lebih kepada Motivasi, mengenal pasti masalah dan kesusahan hidup mereka dan sebagainya. Selain itu, UA juga memfokuskn kepada Dewan Pelajar yang terdiri daripada pimpinan pelajar Pondok, antara aktiviti yang telah UA adakan ialah Kem Kepimpinan Pondok Bandar Hilir yang bertemakan "Meneladani Kepimpinan Rasulullah" selama 2 hari 1 malam, yang disusuli dengan penyampaian Watikah perlantikan dan Majlis Bai'ah serta Bengkel Pengurusan Dewan Pelajar. Kesemua ini telah mendapat sokongan penuh oleh pihak pengurusan Pondok terutamanya Mudir.

UA juga telah mengadakan program yang melibatkan seluruh pelajar Pondok samada lelaki mahupun perempuan, iaitu melalui program Slot Muhasabah untuk mendamba Tarbiyah Allah swt, dan keesokan paginya program Ceramah Motivasi dan Pembahagian Study Group. Alhamdulillah, hampir sebulan UA disana hubungan dengan para pelajar semakin rapat dan mesra, mereka memanggil UA dengan panggilan 'Ustaz' satu gelaran yang pada UA tidak layak lagi buat masa sekarang, namun itulah kehendak mereka maka UA membiarkan gelaran tersebut kepada diri ini. Selain itu, terdapat juga beberapa program yang berlaku secara tidak langsung seperti Rehlah ke sungai, bersukan bersama-sama, gerak subuh dan berjalan-jalan bersama dengan Tok Guru dan juga Keluarga beliau seperti ke Langkawi, Alor Star, Sungai Petani, Pokok Sena dan ke kawasan Sik sendiri. Hakikatnya, yang paling penting ialah UA sebenarnya ingin mendidik diri dan dalam masa yang sama mengajak para pelajar untuk turut sama.


Merindui suasana pengajian dan Ruhiyyah pondok itulah yang menyelubungi hati UA ketika ini, sepanjang berada di sana hati dan minda ini 'lekat' di Pondok sahaja, dalam masa yang sama mengikut perkembangan isu semasa negara dan kampus. Realiti kini, UA berada di sini Selangor, dan di sini terpikul beberapa amanah yang UA wajib tunaikan antaranya selaku pimpinan GAMIS, semua itu hanya kerana Allah, sebagaimana UA berpegang pada kata-kata "Bekerja Untuk Islam Kerana Allah".

Mudah-mudahan Allah swt akan sentiasa memimpin kehidupan UA, memberikan kesihatan, kekuatan dan kebahagiaan kepada UA untuk meneruskan perjuangan yang telah diwariskan oleh Rasulullah saw ini. Selaku anak muda, selayaknya UA perlu sentiasa bersemangat dan berkorban apa sahaja demi ISLAM ditegakkan dalam diri sendiri, masyarakat dan Negara.

Ya Allah Pimpinlah kehidupanku sehingga nafasku yang terakhir. Matikanlah Aku dalam kedaan yang Baik (Husnul Khatimah)


Tiada ulasan:

Bacalah Doa ini untuk Saudara kita di Palestin & Dunia

Pengalaman Kepimpinan



2002-2005

Madrasah Al-Irsyadiah, Pondok Marakau Ranau Sabah (MAIM)

Ketua Pelajar
Ketua Asrama
Ketua Ibadah

2005
Markaz At-Ta'lim wat Tarbiah, Pondok Bandar Hilir Sik, Kedah

Lajnah Mutholaah

2006-2011
Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS)

Pengerusi Lajnah Dakwah Jabatan Dakwah
Pengerusi Persatuan Mahasiswa Bahasa Arab, Jabatan Bahasa Arab
Presiden Persatuan Mahasiswa Islam Borneo (PERMIB)
Presiden Al-Azhar Members, Masjid Al-Azhar (ALAM)
Setiausaha Agung Al-Azhar Members, Masjid Al-Azhar
Ketua Biro Pembangunan Insah Taa'ruf
Ketua Biro Disiplin Taa'ruf
Naqib Usrah Jabatan Pembangunan Mahasiswa
Exco Akademik PERMIB
Exco Persatuan Mahasiswa Fakulti Pengajian peradaban Islam (PMFPPI)



Sahabat Blog