Isnin, 9 Mei 2011

Tajdid KUIS Menuju Nusrah Ilahi




Pada hari ini berlakunya pendaftaran Mahasiswa/wi KUIS yang baru bagi sesi 1 2011/2012, maka sayuginya mereka semua akan secara rasmi menjadi warga KUIS yang baru, dan Insyaallah pada tahun ini juga berlangsungnya Konvokesyen KUIS yang ke-14 maka tamatlah pengajian beberapa orang Mahasiswa/wi KUIS yang pada UA hampir mencecah jumlahnya seribu lebih. Beginilah Daur atau lingkaran KUIS sebagai salah satu daripada Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS).

Dikesempatan ini, bukanlah bilangan yang ingin UA perkatakan, apa yang UA ingin nyatakan di sini ialah beberapa perkembangan baik yang telah berlaku di KUIS. Sebagai salah seorang Mahasiswa yang mungkin boleh dikatakan Senior, UA melihat perubahan semasa di KUIS sangat dan amat memberansangkan. Bukan sahaja dari segi Pembangunan Materialnya malahan juga dari segi pembangunan Insannya iaitu Rohani warganya.

Tahniah kepada Professor Dato' Dr Aziuddin Ahmad selaku Dato' Rektor KUIS bersama seluruh pasukannya dalam pentadbiran KUIS yang telah membuat banyak perubahan, setahun ini UA melihat Dato'Rektor telah mampu merealisasikan banyak perkara yang UA impikan berlaku di KUIS.

Berikut adalah perubahan-perubahan baik yang telah terealisasi :
  1. Menjadikan Masjid Al-Azhar sebagai pusat penTarbiyahan seluruh warga KUIS, dengan Dato' Rektor menjadi contoh teladan yang sangat baik. Alhamdulillah.
  2. Penekanan yang serius peraturan pemakaian staf dan para Mahasiswa/wi, termasuk board Zon Menutup Aurat.
  3. Mewajibkan semua Mahasiswa/wi menetap di dalam kampus (Hostel),
  4. Menyediakan laluan berbumbung antara hostel dan Masjid serta bilik kuliah.
  5. Mengurankan penggunaan kenderaan persendirian bagi Mahasiswa.
  6. Meningkatkan jiwa Qiadah (Kepimpinan) dalam diri seluruh staf dan pimpinan Mahasiswa.
  7. Gerakan Amar Makruf yang semakin tersusun dan relevan.
  8. Mesra Majlis Perwakilan Mahasiswa (MPM), dengan lebih mudah ketika bekerjasama
  9. Menekankan soal kebersihan dan harga makanan di semua cafe.
  10. Mentranformasi pihak Keselamatan KUIS, seperti pelekat kenderaan, parking, bilangan pengawal keselamatan yang semakin bertambah dan lain-lain.
  11. Penjenamaan baru terhadap Urus Tadbir dan pengurusan KUIS demi keselesaan dan kemudahan seluruh warganya khasnya kepada Mahasiswa.
Setakat ini sahaja yang UA mampu nyatakan di sini, semua itu ialah pandangan peribadi UA dan sekali lagi UA menyokong ke semua perkara tersebut di atas terutamanya perkara pertama, ditambah lagi dengan Dato' Rektor memberikan contoh terbaik dalam hal tersebut, setahun berlalu wahai Ayahandaku Dato' Rektor, UA sebagai muridmu dan anakmu ini ingin menyatakan, memang benarlah Hatimu sangat dekat dengan Masjid Al-Azhar. Inilah yang sangat membanggakan UA. Orang no. 1 KUIS Istiqamah d Masjid Al-Azhar.

Selain itu, terdapat juga beberapa perkara yang pada UA pihak pengurusan perlu bersiap sedia dengan erti kata sebenar agar perubahan-perubahan (tajdid) tersebut tidak bersifat memakan diri atau menyusahkan warga KUIS. Antaranya ;

  1. Jumlah Mahasiswa yang duduk dalam kampus semakin ramai, sudah tentu keamanan dan keselamatan perlu dilipat kali gandakan. Begitu juga soal Solat berjemaah di masjid khasnya bagi muslimin. Kalau sebelum ini wujud suasana sahut menyahut sambar menyambar teriakan mahasiswa, apatah lagi jumlahnya akan bertambah. Insyaallah sekiranya Pengetua kediaman yang baru dilantik menekankan para Mahasiswa yang mendiami hostel Cinta pada Masjid dan mengadakan banyak program keagamaan nescaya perkara-perkara yang tidak diingini seperti kecurian, tidak solat, keluar lewat malam, couple dan sebagainya dapat diminimakan atau mungkin dihapuskn terus.
  2. Menekankan soal peraturan pemakaian kepada Mahasiswa, diharapkan agar perkara ini juga serius dilaksanakan di peringkat staf dan para pensyarah. Kita tidak mahu melihat atau mendengar cakap-cakap, 'Ketam mengajar anaknya berjalan lurus'.
  3. Semua Cafe yang ada di KUIS perlu pemantauan yang kerap terhadap harga makanan, kebersihan dan pakaian pekerjanya. Memandangkan para warga KUIS khasnya Mahasiswa sentiasa ke tempat ini, tambahan lagi semua akan duduk dalam. Kita tidak mahu berlaku kes seperti sebelum ini, keracunan makanan, cafe yang tidak 'Istiqamah' dan berpendirian dalam meletakkan harga makanan, begitu juga pakaian pekerja cafe yang menjolok mata.
  4. Indahnya KUIS sekiranya ada papan tanda Asmaul Husna atau Ziikrullah kan :-)
" Win - Win Situation "


Bersambung.....


Tiada ulasan:

Bacalah Doa ini untuk Saudara kita di Palestin & Dunia

Pengalaman Kepimpinan



2002-2005

Madrasah Al-Irsyadiah, Pondok Marakau Ranau Sabah (MAIM)

Ketua Pelajar
Ketua Asrama
Ketua Ibadah

2005
Markaz At-Ta'lim wat Tarbiah, Pondok Bandar Hilir Sik, Kedah

Lajnah Mutholaah

2006-2011
Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS)

Pengerusi Lajnah Dakwah Jabatan Dakwah
Pengerusi Persatuan Mahasiswa Bahasa Arab, Jabatan Bahasa Arab
Presiden Persatuan Mahasiswa Islam Borneo (PERMIB)
Presiden Al-Azhar Members, Masjid Al-Azhar (ALAM)
Setiausaha Agung Al-Azhar Members, Masjid Al-Azhar
Ketua Biro Pembangunan Insah Taa'ruf
Ketua Biro Disiplin Taa'ruf
Naqib Usrah Jabatan Pembangunan Mahasiswa
Exco Akademik PERMIB
Exco Persatuan Mahasiswa Fakulti Pengajian peradaban Islam (PMFPPI)



Terdapat ralat dalam alat ini

Sahabat Blog