Jumaat, 5 Ogos 2011

Kehidupan



Alhamdulillah, bersyukur kepada Allah SWT dan Selawat serta salam kepada Rasulullah SAW, keluarga dan para sahabat Baginda yang Mulia. UA yakin setiap manusia masing-masing mempunyai jalan cerita hidup yang tersendiri, dan kesemua itu terkadang menuntut untuk dimuahasabahkan. Dengan itu, setiap insan pasti memberikan ruang dan masa untuk dia bersendirian dan mengkoreksi segala apa yang telah berlaku dalam hidupnya.

Allah memberikan ujian kepada hamba-Nya sebab DIA sayangkan hamba-Nya, ingin hamba-Nya ingat akan DIA, kerana secara adatnya tatkala manusia dalam kesusahan dan kesedihan maka ketika itu Kecintaannya dan ingatannya kepada Pencipta iaitu ALLAH akan memuncak. Keikhlasan yang sebenar akan terpancar ketika ini. Oleh itu, kekuatan hati dan minda sangat diperlukan ketika mendepani cabaran hidup.

Masa berlalu begitu pantas, setiap saat adalah amanah Allah kepada kita. Sejauh mana kita mengingati Allah dalam kehidupan seharian kita. Sehari kita ada masa 24 Jam, seminggu ada 7 hari, sebulan ada 30 @ 31 hari. Setahun ada 12 bulan dan 365 hari. Pantas masa berlalu, sungguh pantas. kita selalu mendengar orang yang hebat ialah orang yang mampu mendominasi masa, bukan masa yang mendominasinya. UA bagaimana ?

Perhatikan sahaja, ketika ini kita telah pun berada di hari ke 5 Ramadhan. Bulan yang penuh rahmat dan keampunan kepada kita daripada-NYA sang Pencipta. Bulan yang setiap amalan soleh akan mendapat ganjaran berlipat kali ganda. Bulan pengabdian kita sepenuhnya kepada Allah. Bulan untuk kita memperbanyakan menangis dihadapan-NYA atas segala dosa-dosa dan keterlanjuran kita selama ini. Ya Allah, berikanlah kekuatan hati, akal dan jasad kepada kami untuk kami Istiqamah 'Tunduk Hina' dihadapan-MU bukan sahaja di bulan ini bahkan sepanjang hidup kami di Dunia yang sementara ini ya Allah.

Wahai Tetamu yang UA Muliakan, terus pimpin tangan UA ya, demi Redha Ilahi.

Tiada ulasan:

Bacalah Doa ini untuk Saudara kita di Palestin & Dunia

Pengalaman Kepimpinan



2002-2005

Madrasah Al-Irsyadiah, Pondok Marakau Ranau Sabah (MAIM)

Ketua Pelajar
Ketua Asrama
Ketua Ibadah

2005
Markaz At-Ta'lim wat Tarbiah, Pondok Bandar Hilir Sik, Kedah

Lajnah Mutholaah

2006-2011
Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS)

Pengerusi Lajnah Dakwah Jabatan Dakwah
Pengerusi Persatuan Mahasiswa Bahasa Arab, Jabatan Bahasa Arab
Presiden Persatuan Mahasiswa Islam Borneo (PERMIB)
Presiden Al-Azhar Members, Masjid Al-Azhar (ALAM)
Setiausaha Agung Al-Azhar Members, Masjid Al-Azhar
Ketua Biro Pembangunan Insah Taa'ruf
Ketua Biro Disiplin Taa'ruf
Naqib Usrah Jabatan Pembangunan Mahasiswa
Exco Akademik PERMIB
Exco Persatuan Mahasiswa Fakulti Pengajian peradaban Islam (PMFPPI)



Sahabat Blog