Jumaat, 19 Ogos 2011

Pesan Arwah Ayah


Alhamdulillah, syukur kepada-Mu ya Allah kerana masih mengizinkanku untuk terus hidup dan bernafas. Selawat serta salam ke atas Nabi junjungan Muhammad saw. Keluarga dan para Sahabat baginda yang UA muliakan.

Menghampiri hari ke-20 Ramadhan, hati terasa sayu. Tatkala minda menyelusuri runagan akal teringat akan satu pesanan Arwah ayah sehari sebelum arwah menghembuskan nafas terakhirnya " Umar, jadilah orang yang berguna kepada diri sendiri dan orang lain ". Ringkas pesanan Arwah tetapi mempunyai makna tersirat yang terlalu luas.

Keupayaan bergerak kerja atau beraktiviti seseorang perlu mengikuti kemampuan yang dia ada, hal ini merangkumi segenap aspek dan aktiviti harian kita sebagai manusia. Ukur baju di badan sendiri, pepatah Melayu menyebutnya.

UA semester ini terasa ada sahaja yang tidak kena, sehingga sentiasa ingin mngelak daripada kekalutan dan kesibukan manusia di luar sana dan ingin sentiasa bersendirian. Setelah berfikir panjang, UA dapati Hati adalah merupakan faktor utamanya, iaitu hati yang mudah tersentuh sehingga suka bersendirian, hati yang jauh dari Allah SWT sehingga berasa susah hati, hati yang mungkin masih hitam dek kerna cerita-cerita silam.

Petang ini, Ramadhan akan memasuki harinya yang ke-20 untuk tahun ini. Belum terlewat lagi untuk UA mengatur strategi dan perancangan untuk memastikan Tetamu yang Mulia ini UA dapat Muliakan dengan erti kata sebenar. Ramadhan 1432 H, UA ingin melayanmu sebaik mungkin sebelum Engkau pergi ke pangkuan Tuhan yang menciptakanmu dan memlaporkan layananku kepadamu. Izinkanku untuk mendakap dan memelukmu seerat-eratnya wahai Ramadhan yang Mulia dan Suci.

Ya Allah, kuatkanlah hatiku, tingkatkanlah amal Solehku, ampuni dosa-dosaku ya Allah.

1 ulasan:

Ukhti Nur Seha berkata...

amin Ya Allah.moga Allah Redha dan kasih...

Bacalah Doa ini untuk Saudara kita di Palestin & Dunia

Pengalaman Kepimpinan



2002-2005

Madrasah Al-Irsyadiah, Pondok Marakau Ranau Sabah (MAIM)

Ketua Pelajar
Ketua Asrama
Ketua Ibadah

2005
Markaz At-Ta'lim wat Tarbiah, Pondok Bandar Hilir Sik, Kedah

Lajnah Mutholaah

2006-2011
Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS)

Pengerusi Lajnah Dakwah Jabatan Dakwah
Pengerusi Persatuan Mahasiswa Bahasa Arab, Jabatan Bahasa Arab
Presiden Persatuan Mahasiswa Islam Borneo (PERMIB)
Presiden Al-Azhar Members, Masjid Al-Azhar (ALAM)
Setiausaha Agung Al-Azhar Members, Masjid Al-Azhar
Ketua Biro Pembangunan Insah Taa'ruf
Ketua Biro Disiplin Taa'ruf
Naqib Usrah Jabatan Pembangunan Mahasiswa
Exco Akademik PERMIB
Exco Persatuan Mahasiswa Fakulti Pengajian peradaban Islam (PMFPPI)



Sahabat Blog