Ahad, 21 Julai 2013

Nasi dah Jadi Bubur Lambuk

        Alhamdulillah, lama sudah UA ndak menulis dalam Blog ni, tiba-tiba hari ni tergerak mau berkongsi rasa di sini. Hidup adalah Perjuangan, inilah antara pegangan hidup UA, perjuangan untuk keluar daripada kejahilan kepada kebenaran, daripada kebiasaan kepada Luar Biasa. Usia semakin bertambah, hidup pun kadang-kadang banyak perkara terlupa, kulit semakin berkedut rambut pun dah mula beruban. Isyarat kematian sudah mula bertamu pada diri ini.

        Masa berlalu begitu pantas, kini 12 Ramadhan 1434 H. Apakah sudah cukup amalan kita bertemu Allah ? Menghadapi kematian ? Berada di alam Barzakh ? Berkumpul di Padang masyar untuk mengetahui samada nama kita tersenarai dalam list Syurga atau neraka ? Allah, Jom kita bermuhasabah bersama adakah selama ini kita beramal benar-benar kerana Allah atau kerana niat lain. Adakah selama ini kita kita benar-benar menyerah diri dan tunduk patuh di hadapan Allah atau sebaliknya.

        Setiap kali Ramadhan kita semua akan memburu Taqwa, hari ini lebih baik daripada semalam, esok lebih baik daripada hari ini. Bagaimana dengan setiap hari Ramadhan kita tahun ini, adakah semakin baik dan graf kecemerlangan semakin meningkat atau sebaliknya ? Allah, malang buat kita apabila lisan kita masih berat untuk berzikir, bertasbih, bertahmid, bertakbir dan membaca ayat-ayat suci al-Quran. Malang juga buat kita andaikata kita masih berkira-kira untuk beribadat di hadapan Allah "Cukuplah solat Fardhu, solat sunat tu sunat ja, ndak apa kalau ndak buat", sedih bila ada rasa ini dalam hati kita. Terlalu banyak nikmat Allah yang telah kita guna, nikmati, makan dan minum, tetapi apabila kita beribadat sebagai tanda syukur dan tanggungjawab kita sebagai HAMBA kita jadi berkira.

      Janganlah kita jadi macam tu sahabat-sahabat, kita tengok Nabi junjungan kita Muhammad SAW. Baginda maksum, dijanjikan syurga, diampunkan segala dosa-dosa Baginda terdahulu dan yang akan datang. Baginda beribadat macam mana ? Kaki Baginda bengkak sebab terlalu banyak beribadat kepada Allah, Baginda ikat perut dengan 2 biji batu sebab kesederhanaan hidup yang ada, Baginda seorang yang sangat lemah lembut ketika berinteraksi sesama insan tidak mengira bangsa dan agama. Baginda istiqomah dalam beristighfar memohon keampunan Allah, sehari 100 x Istighfar memohon keampunan Allah. Kita bagaimana ? Bukti kecintaan kita kepada Baginda bagaimana ? Bukti cinta kita kepadanya dengan selawat, berapa kali kita berselawat kepada Baginda SAW dalam sehari. Allah, kita bilang kita cinta dan sayang Nabi SAW tapi mahu berselawat pun kita sudah berkira, itu belum lagi pengkajian kita tentang sejarah hidup dan perjuangan Dakwah, Tarbiyah dan Siasah Baginda. Hina, lemah dan Hipokritnya kita kan... Ampunkan kami ya Allah.

        Syukur ya Allah, kita masih lagi bernafas tatkala saat ini dan sebelum ini ada saudara-saudara kita yang telah berada di alam Barzakh. Syukur Alhamdulillah, kita masih lagi sihat tatkala ada insan yang sakit, kritikal di hospital atau pusat rawatan sehingga nak makan makanan sedap-sedap seperti kita dah tak boleh. Syukur kita masih lagi diberikan kelapangan berbanding ada diantara kita yang hidupnya terlalu sibuk mengejar kesenangan dan kekayaan dunia. Syukur Alhamdulillah kita masih lagi dikurniakan kesenangan hidup berbanding ada saudara-saudara kita hidup dhoif dan miskin, makan minum mereka tiduk menentu. Lapar menjadi rutin harian mereka. Syukur kita masih lagi diberikan nikmat muda bertenaga berbanding saudara kita yang lain yang kini dah semakin berusia menuju alam tua, pendengaran semakin kurang, sakit badan sana sini, dan bangun dan bergerak pun terpaksa guna tongkat dan seumpamanya. Ingat 5 sebelum 5.

      Allah, inilah hidup. Dunia ini ladang kita bercucuk tanam untuk kehidupan yang abadi iaitu kehidupan Akhirat. Allah tegaskan dalam al-Quran yang mulia, Akhirat itu lebih baik dan kekal berbanding kehidupan dunia yang sementara ini. Sahabat, adakah kita ini cinta Dunia @ cinta Akhirat ? Rindu Syurga @ Neraka ?
Sudah kita bersedia bertemu Sakaratul Maut......? Kita akan dimandikan, dikafankan, disolatkan dan dikebumikan di tanah kubur. Masa tu, "Nasi dah jadi Bubur Lambuk", Allah....Allah....Allah...

Hidup adalah Perjuangan

Bacalah Doa ini untuk Saudara kita di Palestin & Dunia

Pengalaman Kepimpinan



2002-2005

Madrasah Al-Irsyadiah, Pondok Marakau Ranau Sabah (MAIM)

Ketua Pelajar
Ketua Asrama
Ketua Ibadah

2005
Markaz At-Ta'lim wat Tarbiah, Pondok Bandar Hilir Sik, Kedah

Lajnah Mutholaah

2006-2011
Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS)

Pengerusi Lajnah Dakwah Jabatan Dakwah
Pengerusi Persatuan Mahasiswa Bahasa Arab, Jabatan Bahasa Arab
Presiden Persatuan Mahasiswa Islam Borneo (PERMIB)
Presiden Al-Azhar Members, Masjid Al-Azhar (ALAM)
Setiausaha Agung Al-Azhar Members, Masjid Al-Azhar
Ketua Biro Pembangunan Insah Taa'ruf
Ketua Biro Disiplin Taa'ruf
Naqib Usrah Jabatan Pembangunan Mahasiswa
Exco Akademik PERMIB
Exco Persatuan Mahasiswa Fakulti Pengajian peradaban Islam (PMFPPI)



Terdapat ralat dalam alat ini

Sahabat Blog