Isnin, 31 Ogos 2009

Magsukul Ma Tuhan

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat serta salam ke atas junjungan kita Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda yang mulia.

Rata Penuh Saat demi saat, minit demi minit, jam demi jam, hari demi hari, minggu demi minggu, bulan demi bulan dan tahun demi tahun begitu pantas meninggalkan kita. Siapakah MASA ???, Allah bersumpah demi masa di dalam kitab-Nya yang mulia. persoalannya adakah kita telah mendominasi masa atau masa yang mendominasi kita ?, itu sebagai mukaddimah tulisan UA kali ini.


Wahai diri, kini kita telah pun berada di fasa kedua bulan Ramadhan iaitu fasa 'Maghfirah' keampunan daripada Allah, mungkin pada fasa yang pertama kita telah terlepas banyak peluang, ruang dan masa. masih belum terlewat untuk kita memperbaiki kesilapan lalu. Ya Allah, pimpinlah kehidupanku dan izinkanlah dua biji mata ini mengalirkan air mata keinsafan atas dosa-dosa yang lalu. Ya Allah, ampunilah hambamu ini. Ampunilah wahai Tuhanku yang Maha Berkuasa dan Maha Esa. Esok, 01 September 2009, bermula peperiksaan akhir semester bagi seluruh mahasiswa KUIS. UA yakin debaran semakin dirasai. Ada yang telah bersedia menghadapinya, ada yang masih ragu-ragu dengan persediaannya dan ada juga yang masih belum bersedia. Apapun, usaha tangga kejayaan. Man Jadda Wajada. Nak seribu daya tak nak seribu dalih. Kejayaan tidak akan datang bergolek. Pelbagai lagi kata-kata mutiara dan motivasi yang mungkin mula kita ingati. bersempena exam ini. Pada UA, kesedaran diri sendiri amat penting, semuanya bermula dengan diri sendiri.

Alhamdulillah, seperti biasa seluruh warga KUIS pada bulan Ramadhan akan tertumpu kepada Masjid Al-Azhar KUIS (HATI KUIS), pelbagai program telah disusun dalam program Ihya' Ramadhan. Pada 26 Ogos yang lepas, UA sempat mengikuti perjumpaan Hala Tuju Dakwah anjuran AMAR MPM KUIS, antara agendanya ialah program menghidupkan Ramadhan. Semua pimpinan mahasiswa KUIS yang terlibat bersepakat untuk menjayakan keseluruhan program yang telah diatur dan kebanyakan program yang diadakan berpusat di Masjid Al-Azhar. Itu cerita yang umum, dikesempatan ini, UA pun nak gak meluah apa yang boleh diluah. Semalam dah selesai Program Ceramah Motivasi dan Majlis Berbuka Puasa persatuan anak negeri UA iaitu Persatuan Mahasiswa Islam Borneo (PERMIB). UA selaku timbalan Pengarah, terasa lama tidak mengendalikan program, agak kelam kabut juga pada mulanya. Tetapi Alhamdulillah atas kerjasama Pengerusi PERMIB, Sdr. Mohd Afizie, Pengarah Zaidi dan Timbalan Pengarah 2 Hanisah serta yang lain program berjalan dengan baik. Pasal akademik pula, Alhamdulillah, semua baik cuma subjek Bahasa Ibunda (BI) yang ada masalah dengan hafazan, hafazan dah pasti Gagal. Ndak ada menghafal dan ndak masuk kelas pun sampai sakarang. BI pula, masih dalam proses pertimbangan sama ada diberi peluang atau ndak. Tunggu jaklah, mudah-mudahan diberi peluanglah kan. Program UA semester ni jaklah ada BI. Ni first Degree UA, boleh dikatakan UA belum jumpa 'TIUN" belajar lagi sampai sekarang ni, macam manalah kalau begitu ? macam biasalah bah Jo. Ndak bah, tidak boleh tidak UA kena susun strategik juga untuk exam kali ini. Alhamdulillah Tuhan bagi kelebihan dalam diri UA iaitu semasa UA belajar sungguh-sungguh dan fokus sepenuhnya dengan izin-Nya sekejap jak masuk dan faham, terutamanya kalau subjek yang menggunakan Bahasa Arab. UA pun sudah azam, semester ni walau apapun yang berlaku pointer UA kena 3.50 ke atas juga. Macam mana ianya boleh berlaku ? yang ni hanya UA dan Tuhan sahaja yang tahu. Hasilnya boleh tengok semester akan datang. Ok bah kan Jo.

Cerita pasal tiket balik kampung pula, pada awalnya UA nak balik kampung selepas raya. Tetapi setelah fikir balik antara balik kampung selepas raya dengan harga tiket yang murah dan balik sebelum raya dengan harga tiket yang mahal yang mana pilihan tepat, maka UA pilih balik sebelum raya dengan harga tiket yang mahal. Sebab mahal bukan apa Jo, beli baru-baru ni juga kalau tempah awal-awal dulu boleh murah. Tapi ndak apa perkara dah berlaku, muktamadnya Insyaallah UA akan balik kampung Sabah Darul Hidayah pada 19 September, penerbangan dari LCCT pukul 14.10 Petang dan tiba pukul 16.30 di Kota Kinabalu. Kiranya UA bertakbir dalam Bus Express KK ke Lahad Datu. Ndak apa bah yang penting pagi raya dapat beraya dengan keluarga di kampung, dapat beraya dengan 'keluarga baharu' dan dapat ziarah pusara Bapa. Insyaallah semoga semuanya berjalan lancar. Semangat balik kampung sudah penuh, cuma semangat peperiksaan masih belum penuh, lagu mana ini bah ? UA kenal diri UA, kemampuan UA dan kelebihan UA. Ya Allah, permudahkanlah segala urusan kehidupanku Ya Allah. Lembutkanlah hatiku mengingatiMU, permudahkanlah hafalan dan ulangkaji pelajaranku. Ya Allah, aku memohon kepadaMU pimpinlah kehidupanku sehingga nafasku yang terakhir. "Rabbana Zholamna Anfusana Wa Illam Tagfirlana Wa Tarhamna Lanakunanna Minal Khosirin". "La Ilaha Illa Anta Subhanaka Inna Kunna Minaz Zholimin".

Selamat Maju Jaya wahai diri dalam Peperiksaan Akhir Semester dan Ramadhan kali ini. Hidup Bersama Ilahi..... ;-)

Tiada ulasan:

Bacalah Doa ini untuk Saudara kita di Palestin & Dunia

Pengalaman Kepimpinan



2002-2005

Madrasah Al-Irsyadiah, Pondok Marakau Ranau Sabah (MAIM)

Ketua Pelajar
Ketua Asrama
Ketua Ibadah

2005
Markaz At-Ta'lim wat Tarbiah, Pondok Bandar Hilir Sik, Kedah

Lajnah Mutholaah

2006-2011
Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS)

Pengerusi Lajnah Dakwah Jabatan Dakwah
Pengerusi Persatuan Mahasiswa Bahasa Arab, Jabatan Bahasa Arab
Presiden Persatuan Mahasiswa Islam Borneo (PERMIB)
Presiden Al-Azhar Members, Masjid Al-Azhar (ALAM)
Setiausaha Agung Al-Azhar Members, Masjid Al-Azhar
Ketua Biro Pembangunan Insah Taa'ruf
Ketua Biro Disiplin Taa'ruf
Naqib Usrah Jabatan Pembangunan Mahasiswa
Exco Akademik PERMIB
Exco Persatuan Mahasiswa Fakulti Pengajian peradaban Islam (PMFPPI)



Terdapat ralat dalam alat ini

Sahabat Blog