Rabu, 11 Mei 2011

Pada Suatu Hari :-)

Alhamdulillah hidup lagi aku rupanya, bersyukur pada-MU ya Allah. Sebelum keluar rumah ni, tetiba terpanggil pula untuk meluah sesuatu perkara kat blog ni. Takde apapun cuma berkaitan sifat faham memahami antara satu sama lain ja. Ceritanya 07hb Mei baru-baru ni UA menerima jemputan ceramah di satu tempat untuk 12hb Mei, seperti biasa UA akan kosongkan jadual pada hari tersebut, dan pada 13hb -15hb Mei ni UA akan bertolak ke Sarawak dan Sabah atas urusan kerja GAMIS. Setelah mendapat tahu program GAMIS tersebut pasti, maka malam 08hb Mei UA beli tiket Kapal Terbang untuk program tersebut. Asalnya UA nak bertolak 12hb untuk melakukan persediaan yang rapi dan baik untuk program keesokan harinya. Namun, memikirkan program jemputan ceramah pada 12hb tadi maka UA beli tiket untuk penerbangan 13hb pagi yang hakikatnya UA dah lewat untuk program di Sarawak. Maklumlah walaupun Sarawak negeri jiran kepada Sabah, tapi UA Insyaallah buat pertama kalinya akan ke sana pada 12hb ni. Biiznillah Taa'la.

10hb Mei, menerima panggilan daripada pihak penganjur yang menyatakan jemputan dibatalkan atas sebab yang tidak Wadih dan yang paling menguji kesabarn UA wakil pihak penganjur yang menghubungi UA tu gelak masa UA bertanya sebab pembatalan, kenal gak. Antara ukhwah sebagai kawan dan Profesionalisme. Sejak awal lagi UA dah buat persediaan yang sewajarnya dan berazam melakukan yang terbaik, dan sebagai individu muslim memang selayaknya setiap apa yang kita lakukan kena yang paling terbaik. Takpe, UA seperti biasa menenangkan diri, sabar dan kritis. Pada UA tatkala kita berhadapan dengan sebarang dugaan hidup kita kena depani dengan Tenang, Sabar dan Kritis Insyaallah Allah akan bersama kita.

Mungkin akan ada orang berpandangan itu adalah taqdir yang telah ditentukan Allah, ya betul UA akur dan yakin dengan kenyataan tersebut. Cuma sebagai manusia biasa UA berpandangan kaedah pemakluman perlu lebih berhikmah dan profesional bukan dengan gelak tawa. Demi cita-cita murni UA untuk menjadi Pendakwah Profesional mungkin inilah antara mehnah tribulasi yang UA sering dan akan tempuhi sepanjang menjelajahi jalan cita-cita UA yang murni itu. UA yakin Penceramah-penceramah hebat yang ada diluar sana seperti Sifu al-Fadhil Ustaz Haji Mohd Farid Ravi Abdullah sudah biasa dan hangus dengan kes-kes sebegini, yang kini mereka sudah lali dengannya. Semoga UA akan mendapat kekuatan seperti mereka nanti.

Dalam tulisan ini, tidak sekelumit atau setitik pun rasa kecil hati apatah lagi dendam atas apa yang telah berlaku, cumanya soal SIKAP, sikap pihak-pihak yang berkaitan yang pada UA tidak Profesional dalam pengurusan mereka. Mungkin mereka berfikiran mereka sibuk sehingga terlepas pandang banyak perkara, mereka juga perlu ingat UA sedang berusaha menjadi manusia sibuk dengan kerja-kerja ISLAM. Mereka ingin mendominasi masa, UA pun begitu juga.

Pesanan kepada pihak-pihak yang berkaitan, Jom kita belajar bersikap Empati kepada orang lain demi persaudaraan Islam yang Kekal dan Tebal. Sikap Profesional dalam gerak kerja akan melahirkan kemanisan sesuatu perjuangan, begitu jugalah sebaliknya.

"Senyumlah dari Hati duniamu berseri" :-)

Isnin, 9 Mei 2011

Tajdid KUIS Menuju Nusrah Ilahi




Pada hari ini berlakunya pendaftaran Mahasiswa/wi KUIS yang baru bagi sesi 1 2011/2012, maka sayuginya mereka semua akan secara rasmi menjadi warga KUIS yang baru, dan Insyaallah pada tahun ini juga berlangsungnya Konvokesyen KUIS yang ke-14 maka tamatlah pengajian beberapa orang Mahasiswa/wi KUIS yang pada UA hampir mencecah jumlahnya seribu lebih. Beginilah Daur atau lingkaran KUIS sebagai salah satu daripada Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS).

Dikesempatan ini, bukanlah bilangan yang ingin UA perkatakan, apa yang UA ingin nyatakan di sini ialah beberapa perkembangan baik yang telah berlaku di KUIS. Sebagai salah seorang Mahasiswa yang mungkin boleh dikatakan Senior, UA melihat perubahan semasa di KUIS sangat dan amat memberansangkan. Bukan sahaja dari segi Pembangunan Materialnya malahan juga dari segi pembangunan Insannya iaitu Rohani warganya.

Tahniah kepada Professor Dato' Dr Aziuddin Ahmad selaku Dato' Rektor KUIS bersama seluruh pasukannya dalam pentadbiran KUIS yang telah membuat banyak perubahan, setahun ini UA melihat Dato'Rektor telah mampu merealisasikan banyak perkara yang UA impikan berlaku di KUIS.

Berikut adalah perubahan-perubahan baik yang telah terealisasi :
  1. Menjadikan Masjid Al-Azhar sebagai pusat penTarbiyahan seluruh warga KUIS, dengan Dato' Rektor menjadi contoh teladan yang sangat baik. Alhamdulillah.
  2. Penekanan yang serius peraturan pemakaian staf dan para Mahasiswa/wi, termasuk board Zon Menutup Aurat.
  3. Mewajibkan semua Mahasiswa/wi menetap di dalam kampus (Hostel),
  4. Menyediakan laluan berbumbung antara hostel dan Masjid serta bilik kuliah.
  5. Mengurankan penggunaan kenderaan persendirian bagi Mahasiswa.
  6. Meningkatkan jiwa Qiadah (Kepimpinan) dalam diri seluruh staf dan pimpinan Mahasiswa.
  7. Gerakan Amar Makruf yang semakin tersusun dan relevan.
  8. Mesra Majlis Perwakilan Mahasiswa (MPM), dengan lebih mudah ketika bekerjasama
  9. Menekankan soal kebersihan dan harga makanan di semua cafe.
  10. Mentranformasi pihak Keselamatan KUIS, seperti pelekat kenderaan, parking, bilangan pengawal keselamatan yang semakin bertambah dan lain-lain.
  11. Penjenamaan baru terhadap Urus Tadbir dan pengurusan KUIS demi keselesaan dan kemudahan seluruh warganya khasnya kepada Mahasiswa.
Setakat ini sahaja yang UA mampu nyatakan di sini, semua itu ialah pandangan peribadi UA dan sekali lagi UA menyokong ke semua perkara tersebut di atas terutamanya perkara pertama, ditambah lagi dengan Dato' Rektor memberikan contoh terbaik dalam hal tersebut, setahun berlalu wahai Ayahandaku Dato' Rektor, UA sebagai muridmu dan anakmu ini ingin menyatakan, memang benarlah Hatimu sangat dekat dengan Masjid Al-Azhar. Inilah yang sangat membanggakan UA. Orang no. 1 KUIS Istiqamah d Masjid Al-Azhar.

Selain itu, terdapat juga beberapa perkara yang pada UA pihak pengurusan perlu bersiap sedia dengan erti kata sebenar agar perubahan-perubahan (tajdid) tersebut tidak bersifat memakan diri atau menyusahkan warga KUIS. Antaranya ;

  1. Jumlah Mahasiswa yang duduk dalam kampus semakin ramai, sudah tentu keamanan dan keselamatan perlu dilipat kali gandakan. Begitu juga soal Solat berjemaah di masjid khasnya bagi muslimin. Kalau sebelum ini wujud suasana sahut menyahut sambar menyambar teriakan mahasiswa, apatah lagi jumlahnya akan bertambah. Insyaallah sekiranya Pengetua kediaman yang baru dilantik menekankan para Mahasiswa yang mendiami hostel Cinta pada Masjid dan mengadakan banyak program keagamaan nescaya perkara-perkara yang tidak diingini seperti kecurian, tidak solat, keluar lewat malam, couple dan sebagainya dapat diminimakan atau mungkin dihapuskn terus.
  2. Menekankan soal peraturan pemakaian kepada Mahasiswa, diharapkan agar perkara ini juga serius dilaksanakan di peringkat staf dan para pensyarah. Kita tidak mahu melihat atau mendengar cakap-cakap, 'Ketam mengajar anaknya berjalan lurus'.
  3. Semua Cafe yang ada di KUIS perlu pemantauan yang kerap terhadap harga makanan, kebersihan dan pakaian pekerjanya. Memandangkan para warga KUIS khasnya Mahasiswa sentiasa ke tempat ini, tambahan lagi semua akan duduk dalam. Kita tidak mahu berlaku kes seperti sebelum ini, keracunan makanan, cafe yang tidak 'Istiqamah' dan berpendirian dalam meletakkan harga makanan, begitu juga pakaian pekerja cafe yang menjolok mata.
  4. Indahnya KUIS sekiranya ada papan tanda Asmaul Husna atau Ziikrullah kan :-)
" Win - Win Situation "


Bersambung.....


Rindu UA = Pondok Bandar Hilir

Alhamdulillah, segala jenis pujian hanya untuk Allah swt, selawat serta salam ke atas Nabi Muhammad saw, keluarga dan para sahabat Baginda yang Mulia. Kesejahteraan kepada seluruh pejuang Islam yang tidak pernah mengenal erti penat, bosan dan putus asa dalam memperjuangkan kemuliaan dan kedaulatan agama Islam agar Islam memimpin Dunia.

Masa berlalu begitu pantas, yang terdekat ialah buka semester baru KUIS tempat UA menuntut ilmu, lembah ilmu yang UA sangat cintai. Pertama kali kaki memijak buminya pada 12/06/2006, hari Isnin, pada hari tu secara rasminya UA menjadi salah seorang warga KUIS sehingga kini. Hampir 6 tahun dan 11 semester UA di bumi KUIS, barang tentu begitu banyak pengalaman pahit manis yang telah dilalui. Apapun, KUIS tempatku bersepak terajang dalam Politik Kampus.

Sebelum UA melanjutkan pengajian ke KUIS, UA sempat melanjutkan pengajian di Markaz At-Ta'lim wat Tarbiah, Pondok Bandar Hilir Sik kedah Darul Aman, dan pada 03 April sehingga 01 Mei yang lepas UA telah menghabiskan masa bercuti sebulan di sana untuk berkhidmat dan berbakti kepadanya. Sepanjang duduk kat sana pelbagai aktiviti yang UA telah laksanakan setelah mendapat restu dan keizinan orang no. 1 Pondok yang Berbahagia Tuan Guru Ustaz Ismail Haji Mahmud, Mudir Pondok Bandar Hilir.

Antara aktiviti yang UA telah lakukan ialah dengan mengadakan Usrah dengan 25 orang pelajar pondok dikalangan lelaki yang mereka ini dikategorikan sebagai pelajar yang 'Nakal' yang pada UA mereka adalah Istimewa, hampir setiap malam UA mengadakan kelas malam bersama mereka, yang mana kelas tersebut lebih kepada Motivasi, mengenal pasti masalah dan kesusahan hidup mereka dan sebagainya. Selain itu, UA juga memfokuskn kepada Dewan Pelajar yang terdiri daripada pimpinan pelajar Pondok, antara aktiviti yang telah UA adakan ialah Kem Kepimpinan Pondok Bandar Hilir yang bertemakan "Meneladani Kepimpinan Rasulullah" selama 2 hari 1 malam, yang disusuli dengan penyampaian Watikah perlantikan dan Majlis Bai'ah serta Bengkel Pengurusan Dewan Pelajar. Kesemua ini telah mendapat sokongan penuh oleh pihak pengurusan Pondok terutamanya Mudir.

UA juga telah mengadakan program yang melibatkan seluruh pelajar Pondok samada lelaki mahupun perempuan, iaitu melalui program Slot Muhasabah untuk mendamba Tarbiyah Allah swt, dan keesokan paginya program Ceramah Motivasi dan Pembahagian Study Group. Alhamdulillah, hampir sebulan UA disana hubungan dengan para pelajar semakin rapat dan mesra, mereka memanggil UA dengan panggilan 'Ustaz' satu gelaran yang pada UA tidak layak lagi buat masa sekarang, namun itulah kehendak mereka maka UA membiarkan gelaran tersebut kepada diri ini. Selain itu, terdapat juga beberapa program yang berlaku secara tidak langsung seperti Rehlah ke sungai, bersukan bersama-sama, gerak subuh dan berjalan-jalan bersama dengan Tok Guru dan juga Keluarga beliau seperti ke Langkawi, Alor Star, Sungai Petani, Pokok Sena dan ke kawasan Sik sendiri. Hakikatnya, yang paling penting ialah UA sebenarnya ingin mendidik diri dan dalam masa yang sama mengajak para pelajar untuk turut sama.


Merindui suasana pengajian dan Ruhiyyah pondok itulah yang menyelubungi hati UA ketika ini, sepanjang berada di sana hati dan minda ini 'lekat' di Pondok sahaja, dalam masa yang sama mengikut perkembangan isu semasa negara dan kampus. Realiti kini, UA berada di sini Selangor, dan di sini terpikul beberapa amanah yang UA wajib tunaikan antaranya selaku pimpinan GAMIS, semua itu hanya kerana Allah, sebagaimana UA berpegang pada kata-kata "Bekerja Untuk Islam Kerana Allah".

Mudah-mudahan Allah swt akan sentiasa memimpin kehidupan UA, memberikan kesihatan, kekuatan dan kebahagiaan kepada UA untuk meneruskan perjuangan yang telah diwariskan oleh Rasulullah saw ini. Selaku anak muda, selayaknya UA perlu sentiasa bersemangat dan berkorban apa sahaja demi ISLAM ditegakkan dalam diri sendiri, masyarakat dan Negara.

Ya Allah Pimpinlah kehidupanku sehingga nafasku yang terakhir. Matikanlah Aku dalam kedaan yang Baik (Husnul Khatimah)


Isnin, 2 Mei 2011

Hikmah Kembara Sebulan UA

Alhamdulillah wa Syukrulillah, bersyukur kepada-MU ya Allah atas segala anugerah, nikmat dan rezeki yang telah Engkau berikan kepadaku selama ini. Berkuntum-kuntum Selawat serta Salam UA panjatkan ke atas Nabi junjungan Muhammad saw, keluarga baginda dan para sahabat Baginda yang Agung lagi Mulia.

Semalam berakhir pengembaraan UA di Markaz At-Ta'lim Wat Tarbiah, Pondok Bandar Hilir, Sik, Kedah Darul Aman, Pengembaraan Mengenal diri dan Pencipta, terlalu banyak kenangan terindah yang berlaku sepanjang sebulan UA di sana. Dikesempatan ini, sekali lagi UA mengucapkan berbanyak-banyak terima Kasih kepada seluruh warga Pondok yang menerima UA seadanya khususnya Mudir, Tuan Guru Ustaz Ismail bin Haji Mahmud dan keluarga. Tarbiyah, Motivasi dan Dorongan yang Ustaz Ismail berikan sangat menyentuh hati dan memberi kesan mendalam. Alhamdulillah.


Seawal pukul 4.30 Subuh, dengan Izin-NYA UA bangkit dan bersiap untuk bermunajat dan Solat Subuh kepada-NYA, pukul 5.00 subuh UA mula gerak subuh adik-adik Muslimin bersama beberapa orang pelajar yang pada UA Tarbiyah mereka hebat antaranya Adik Abdul Halim. Sebelum Azan berkumandang majoriti pelajar lelaki sejumlah 100 lebih orang berkumpul di surau Pondok, solat sunat 2 rakaat. Kemudian Solat Subuh secara berjemaah, Wirid, Doa dan Selawat. Selepas itu, kelas Pagi akan bermula mengikut peringkat dan Guru masing-masing.

Pukul 8.30 para pelajar dikehendaki berkumpul d surau untuk menunaikan solat sunat Dhuha secara berjemaah, sebelum memasuki kelas Formal pada pukul 9.00 pagi. Waktu ini jugaperhimpunan pelajar biasanya akan dilakukan, kemudian disususli dengan alunan zikir Asmaul-Husna. Tepat pukul 9.00 pagi kelas pun bermula dan para pelajar memasuki kelas masing-masing, bermula dari I'dadi sehinggalah 4 Thanawi. Kelas selesai pukul 1.30 tengah hari. Yang menariknya di sini penekanan Solat 5 waktu secara berjemaah dan Pengajian yang Konsisten sangat menarik perhatian UA. Indahnya kehidupan Pondok, soal rezeki dan makan minum. Jangan dirisaukan pengalaman hidup Tuan Mudir bersama ustaz2 lain, mereka mengakui rezeki warga Pondok sentiasa mengalir (ada) seperti air sungai yang mengalir. Subhanallah.

Demikianlah antara aktiviti harian Pondok yang UA sempat kongsikan di sini, sukar untuk UA nyatakan apa yang UA telah dapat sepanjang bercuti sebulan di sana. Indahnya hidup bersama ALLAH SWT, UA mentarbiyah diri sendiri dan mengajak adik-adik yang lain. Ya Allah, janganlah Engkau tarik nikmat, kesedaran dan Hidayah-MU setelah Engkau memberikannya kepada kami semua, pimpinlah kehidupan kami sehingga nafas terakhir kami.

Bersambung.....

Bacalah Doa ini untuk Saudara kita di Palestin & Dunia

Pengalaman Kepimpinan



2002-2005

Madrasah Al-Irsyadiah, Pondok Marakau Ranau Sabah (MAIM)

Ketua Pelajar
Ketua Asrama
Ketua Ibadah

2005
Markaz At-Ta'lim wat Tarbiah, Pondok Bandar Hilir Sik, Kedah

Lajnah Mutholaah

2006-2011
Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS)

Pengerusi Lajnah Dakwah Jabatan Dakwah
Pengerusi Persatuan Mahasiswa Bahasa Arab, Jabatan Bahasa Arab
Presiden Persatuan Mahasiswa Islam Borneo (PERMIB)
Presiden Al-Azhar Members, Masjid Al-Azhar (ALAM)
Setiausaha Agung Al-Azhar Members, Masjid Al-Azhar
Ketua Biro Pembangunan Insah Taa'ruf
Ketua Biro Disiplin Taa'ruf
Naqib Usrah Jabatan Pembangunan Mahasiswa
Exco Akademik PERMIB
Exco Persatuan Mahasiswa Fakulti Pengajian peradaban Islam (PMFPPI)



Terdapat ralat dalam alat ini

Sahabat Blog